Obiectivele Proiectului

OBIECTIVE

OBIECTIVELE PROIECTULUI

Obiectiv General

Obiectivul general al proiectului este de a creste in 20 luni de implementare participarea a 251 studenti ai Facultatii de Matematica si Informatica („FMI”) din Universitatea din Constanta („UOC”) la programele de invatare la locul de munca prin stagii de practica in domeniul testarii software automatizate si cybersecurity din cadrul parteneriatelor nou infiintate/dezvoltate sau extinse de practica care sa faciliteze insertia pe piata muncii pentru cei 251 studenti implicati in proiect de la FMI (oferta educationala optimizata prin parteneriat social, centrata pe formarea si dezvoltarea de competente profesionale si transversale cerute pe piata muncii). Principala problema la care raspunde prezentul proiect este nivelul scazut de abilitati si competente practice dobandite de studenti in programele formale de educatie universitara care determina o corelare insuficienta intre mediul universitar si piata muncii. Pentru a rezolva aceasta problema, proiectul isi propune cresterea nivelului de participare a studentilor la programe de practica pentru a facilita insertia pe piata muncii prin cele 2 obiective specifice definite la sectiunea Obiective Specifice. Trebuie precizat ca Universitatea Ovidius din Constanta este instituţie publică de învăţământ superior, cu personalitate juridică, parte componentă a sistemului de învăţământ de stat din România, autonomă, cu caracter deschis. Este organizată şi funcţionează cu respectarea Constituţiei României, a reglementărilor legale în domeniu şi a Cartei universitare. În cadrul UOC în directa subordine a rectorului funcționează direcția juridică și contecios - DJC care include Biroul Juridic, Compartimentul Arhivă și Compartimentul de Informații de Interes Public. Derularea proiectului se va realiza prin respectarea tuturor procedurilor și a prevederilor legale aflate în vigoare, atât în ceea ce privește contractarea grantului, implementarea și urmărirea activităților, cât și procedurile de achiziții, de componente și echipamente, punerea în funcțiune și urmărirea în perioada de garanție și post-garanție. Din punct de vedere managerial, inclusiv în ceea ce privește activitățile de consiliere și urmărire juridică există un sistem de auditare publică internă și externă, evaluarea performanțelor realizându-se pe baza standardelor de performanță și a normelor specifice din sectorul de învățământ superior. Universitatea are 16 facultati, 79 programe de studii universitare de licenta, 60 programe de master, 5 scoli doctorale cu 7 domenii de studii de doctorat, 18300 cursanti, 4 camine moderne cu 1300 locuri de cazare, 2 institute de cercetare active, etc. FMI are 699 studenti total inmatriculati in 2023 (583 licenta, 116 master), din care 695 din afara Bucuresti-Ilfov – conform Adeverintei anexate „FMI adeverinta GT.pdf”. De asemenea, are o vechime de 30 de ani de activitate (mult peste cele 12 luni experienta in organizarea practicii cerute de ghid) in organizarea activitatilor de practica, internship si crestere a posibilitatilor de angajare a studentilor proprii la partenerii sai traditionali la practica. Din numeroasele parteneriate existente pentru practica pentru Facultatea de Matematica si Informatica au fost enumerate spre exemplificare, la descrierea A3.2, un numar din acestea, si au fost si anexate prezentului proiect parteneriatele cu Banca Transilvania SA, Cognizant Technology Solutions Romania SRL, Fundatia EOS, Multisoft SRL, Pentalog Romania SRL, SC Reporting Center. Se poate observa ca acestea sunt inclusiv din anii 2021 sau 2022 demonstrand vechimea necesara in acest sens si experienta in ceea ce priveste organizarea acestor stagii de practica la diferite categorii de potentiali angajatori si parteneri de practica, de la banci la ONG-uri. UOC a adunat in aceasta perioada o experienta impresionanta pe programe de finantare europene: 23 de proiecte in implementare, din care 6 de proiecte cu finantare din fonduri structurale (buget total 42.978.724 Euro), 9 proiecte Erasmus si 10 de Cercetare si in total 166 de proiecte finalizate pe programe europene. Printre proiectele implementate in aceasta directie se numara: “Retea de formare continua a cadrelor didactice pentru a utiliza multimedia, instrumentatia virtuala si web 2.0 in aria curriculara Matematica si Stiinte ale naturii”- POSDRU/157/1.3/S/141587, “Cercetarea realitatii educationale - coordonata fundamentala a formarii viitorilor profesori”- POSDRU/156/1.2/G/139720, '"MATE-INFO.NET" Adaptarea programelor de studii universitare la Cadrul National al Calificarilor in Invatamantul Superior si crearea unei retele virtuale in vederea imbunatatirii interactiunii cu mediul de afaceri pentru a sustine dezvoltarea economica si sociala”- POSDRU/156 /1.2/G/136858, “Adaptarea ofertei invatamantului medical dentar superior la nevoile pietei muncii si ale societatii bazate pe cunoastere”- POSDRU 86/1.2/S/63699, „ProInfo - pregatirea resursei umane in Informatica” - POCU/320/6/21/122837. Experienta si competentele dobandite de-a lungul timpului si pe programe diverse de finantare vor fi folosite pentru realizarea cu succes, in timpul si bugetul prevazut, a obiectivelor propuse. Pentru dovada experientei noastre si a indeplinirii cu succes cu peste 90%, a indicatorilor proiectelor noastre anexam contractul de finantare, cererea de finantare, RT final si validarea procentului atins de indicatori peste 90% pentru urmatoarele proiecte: • ProInfo – Pregatirea resursei umane in informatica, cod POCU/320/6/21/122837, buget 4.856.671,50 lei, cu grad global de indeplinire a indicatorilor consemnat de OI de 98,90%. • PRACTICE – Programe de instruire practica la locul de munca pentru studentii din regiunea Sud-Est, cod POCU/90/6.13/6.14/109271, buget 2.226.484,76 lei, cu grad global de indeplinire a indicatorilor consemnat de OI de 98,88%. • MATE-INFO.NET – Adaptarea programelor de studii universitare la Cadrul National al Calificarilor in Invatamantul Superior si crearea unei retele virtuale in vederea imbunatatirii interactiunii cu mediul de afaceri pentru a sustine dezvoltarea economica si sociala, cod POSDRU /156/1.2/G/136858, buget 2.125.059 lei, cu grad global de indeplinire a indicatorilor consemnat de OI de 100,00%. Proiectul propus contribuie prin obiectivul general si cele 2 26/245 1. 2. obiective specifice la indeplinirea obiectivului specific „ESO4.5“ din PEO prin: • Dezvoltarea unui program de practica reala in testare software automata si securitate cibernetica pentru 251 studenti cu profil de studii TIC ai FMI cu domiciliul sau resedinta din regiuni dezavantajate (altele decat Bucuresti-Ilfov) prin intermediul laboratorului integrat de practica cu cei 2 piloni dezvoltat la Universitate dar utilizat pentru practica coordonata de experti de la partenerii de practica de profil. • Solutia software pentru fiecare din cei 2 piloni pe care se va face practica va fi una integrata si performanta, cu raspandire larga la angajatorii de profil (include variantele cel mai des intalnite la clienti), care sa ofere toate modulele si componentele pe care specialistii le-au definit ca absolut necesare pentru a pregati viitorii angajati in acest domeniu. Procedura de achizitie va fi competitiva, va respecta cu strictete legislatia privind achizitiile si va urmari identificarea furnizorului cu cele mai performante solutii de acest gen care acopera toate componentele avute in vedere necesare unui laborator complet si care se pot incadra in bugetul maxim definit in proiect. Oferta anexata bugetului si preluata ca atare reprezinta doar o referinta pentru acest tip de produse si servicii complexe. • Accentul pentru practica studentilor este pus pe domeniile de specializare inteligenta identificate in SNCDI – securitate informatica, programare, arhitectura software si vizeaza sectoarele economice prioritare identificate de SNC – Tehnologia Informatiei si a comunicatiilor • 2 Studii aprofundate privind piata muncii si relatia cu sistemul educational universitar, cu focus pe domeniul IT&C, detaliate in A3.2 • Crearea unui numar semnificativ de alte parteneriate directe cu firme din piata atat pentru practica reala la locul de munca cat si pentru angajare – 20 parteneriate noi total, pe langa extinderea a 5 parteneriate existente • Continuarea activitatilor de practica, pe acelasi format si utilizand oportunitatea oferita de proiect de a beneficia de uneltele/aplicatiile actuale din cei 2 piloni – testare software automata si securitate cibernetica, si dupa finalizarea proiectului, pe termen nedeterminat, responsabilitate asumata si in sectiunea sustenabilitate In plus, am detaliat la sectiunea „do no significant harm” elementele de valoare adaugata a proiectului si elementele importante care creeaza si efecte pozitive pe termen lung, intrucat datorita specificului proiectului acestea sunt in directa legatura cu principiile DNSH. Daca problemele identificate (lipsa competentelor si abilitatilor practice ale studentilor, necorelarea pietei muncii si sistemul educational universitar, cresterea decalajelor digitale si de gen) nu sunt rezolvate, sansele absolventilor de a se angaja in domeniul studiilor finalizate sunt mai mici ceea ce va contribui la cresterea somajului in randul tinerilor sau obtinerea de joburi in alte domenii mai neatractive pentru studenti si mai prost platite. In acelasi timp, daca studentii nu regasesc aplicabilitatea informatiilor teoretice pentru viitoarele locuri de munca, exista riscul de a scadea numarul de studenti, pe de o parte, iar, pe de alta parte, creste riscul migratiei fortei de munca.

S1.

Obiectiv S1

Conexiuni intarite intre Universitate – Facultatea de Matematica si Informatica si piata muncii prin extinderea pe termen lung a 5 parteneriate de practica existente, semnarea a 20 noi parteneriate pe termen lung (minim 3 ani) operationalizate cu parteneri de practica cu rol de potentiali angajatori si realizarea a 2 studii care evalueaza nevoile angajatorilor si partenerilor de practica, in 20 luni de la inceperea implementarii. Din parteneriatele de pratica pe termen lung 10 vor fi cu organizatii TIC si 10 cu organizatii din domeniul sanatate, turism, financiar, ce au departament IT. Indeplinirea acestui obiectiv va fi atinsa prin A3.1 si A3.2. Indeplinirea obiectivului specific 1 va fi măsurată prin aplicarea unui chestionar la începutul și finalul proiectului către cadrele didactice și studenți. La începutul proiectului va fi stabilit un baseline pe o scală de la 1 la 5, analizând media răspunsurilor din chestionar, iar la finalul proiectului va fi aplicat același chestionar, iar așteptarea este ca perceptia studentilor si profesorilor asupra corelarii mediului universitar cu piata muncii sa creasca cu cel putin un nivel, de exemplu de la 3 la 4. Domeniul IT&C este unul dintre cele mai dinamice domenii de pe piata muncii, domeniu care cunoaste in momentul de fata o dezvoltare deosebita in Romania. Cerintele acestei piete sunt intr-o continua schimbare, iar cunostintele acumulate de actualii studenti, viitori absolventi si potential angajati in domeniul IT&C, trebuie adaptate permanent la cerintele pietei. De aceea, este necesara crearea si intretinerea unei stranse legaturi intre universitati si companiile din domeniul IT&C, intr-un parteneriat benefic ambelor parti.

S2.

Obiectiv S2

Competente si sanse de angajare crescute pentru 251 de studenti din regiuni mai putin dezvoltate prin participarea la un program de practica pentru organizatii care presteaza servicii legate de dezvoltare software la comanda, testare software sau securitate cibernetica pentru componenta TIC si organizatii care presteaza servicii in domeniul sanatate, turism sau financiar, pe o perioada de 20 de luni. Din cei 251 de studenti din GT minim 80% vor absolvi stagiul de practica, 251 vor primi subventii pentru a incuraja participarea, 5 vor primi premii in cadrul unui concurs de idei, iar 5 vor beneficia de o bursa de 1000 lei pentru dobandirea unor competente deosebite in cyber security. Pentru toti participantii studenti asiguram consiliere si orientare profesionala din resurse interne, dezvoltare personala, practica in 3 laboratoare foarte moderne si vom pune la dispozitia studentilor unelte foarte performante software pentru diferitele aspecte ale testarii si validarii softului si de securitate cibernetica, supervizate si coordonate de catre profesionisti ai partenerilor de practica cu experienta in domeniu. Indeplinirea acestui obiectiv va fi atinsa prin A1.1, A1.2, A2.1, A4.1, A4.2. Îndeplinirea obiectivului specific 2 se va măsura prin aplicarea de chestionare privind nivelul de abilități și competențe la începutul și la finalul programului de practică în care studenții își vor auto-evalua percepția asupra unor abilități și competențe pe o scală de la 1 la 5, iar așteptarea este ca nivelul mediu al competențelor să crească cu cel puțin un nivel, de exemplu de la 3 la 4. Prin activitatile proiectului, studentii vor dobandi competente digitale si verzi in domeniul testarii software si cybersecurity care ii ajuta in dobandirea 27/245 ulterioara de slujbe in economia verde. Proiectul sustine perspectiva dezvoltarii durabile si principiul DNSH asa cum este descris pe larg in sectiunea aferenta. De asemenea programul de practica si achizitiile aferente pentru functionarea laboratorului de practica au un impact redus asupra mediului, pe durata intregului ciclu de viata. Competențele verzi în domeniul securității cibernetice si testării software implică adoptarea unor practici eficiente din punct de vedere energetic în proiectarea, implementarea și întreținerea infrastructurii de securitate cibernetică și dezvoltării software. Aceasta include optimizarea algoritmilor, utilizarea de software eficient din punct de vedere energetic și implementarea de măsuri de economisire a energiei în centrele de date. Bugetul alocat temei secundare ”Contribuția la competențele verzi și la economia verde” este de 2,230,864.61 lei, reprezentand un procent de 45% din totalul bugetului proiectului, mult peste 4% valoare minima solicitata de ghid, intrucat solutiile software si hardware propuse reduc semnificativ amprenta de carbon a proceselor de practica derulate prin intermediul lor comparativ cu optiunile clasice de practica si sunt si sustenabile pe termen lung.